“Het onderwijs is een steunpilaar voor de maatschappij. Dit is geen gewone baan, je werkt hier aan en met de toekomst.”
“Het onderwijs is een steunpilaar voor de maatschappij. Dit is geen gewone baan, je werkt hier aan en met de toekomst.”
Lobke
(Aanspreekpunt en gezicht van het Schakelpunt)

Dit is het Schakelpunt, jouw route naar een betekenisvolle carrière in het onderwijs
Overweeg je een carrière in het onderwijs, maar weet je niet waar te beginnen? Of wil je als docent flexibeler werken, zonder gebonden te zijn aan één school en met eigen gekozen vakanties? Het Schakelpunt van de Onderwijsregio Noord-Holland Noord biedt hiervoor dé oplossing. Lobke Wester, aanspreekpunt en gezicht van het Schakelpunt, vertelt over de mogelijkheden die zij-instromers (via het loket) en flexibele docenten (via het flexteam) hebben om écht een verschil te maken in het onderwijs.

Wat is het Schakelpunt?
‘Het Regionaal Schakelpunt Onderwijs van Onderwijsregio Noord-Holland-Noord is de toegangspoort voor mensen die het onderwijs in willen en docenten die flexibel inzetbaar willen zijn in de regionale onderwijsarbeidsmarkt,’ legt Lobke uit. ‘Ons centrale informatie- en adviespunt is bedoeld voor zij-instromers, hybride docenten, studenten en huidige medewerkers die een overstap naar of binnen het onderwijs overwegen. Het doel is om via een geïntegreerd platform en persoonlijke begeleiding het instroomproces te stroomlijnen en bij te dragen aan het verminderen van de lerarentekorten in de regio.’

Goed om te weten: vanuit voormalige subsidiestromen zijn voor dit doel eerder de organisaties Stappen in het Onderwijs (regio Noord-Holland-Noord) en Welkom in het Onderwijs (regio Waterland-Zaanstreek) in het leven geroepen. Deze initiatieven vallen vanaf heden onder het Schakelpunt.

Het loket
‘We willen dat het onderwijs toegankelijk en duidelijk is voor iedereen die overweegt om in te stromen. Daarom begeleiden we geïnteresseerden stap voor stap. De instroommakelaar die vanaf januari aanstaande ons team komt versterken, is hét aanspreekpunt voor het krijgen van helderheid over onderwerpen als carrièrepotentieel (in het voortgezet of beroepsonderwijs), salaris, opleiding en onderwijslocaties. Het helpt zij-instromers een weloverwogen keuze te maken.’

Het Schakelpunt is een dynamisch project in ontwikkeling, het is open terwijl er wordt gebouwd. ‘Het is geen blauwdruk die we uitrollen,’ legt Lobke uit, ‘maar een plan met contouren dat we stap voor stap invullen.’ Deze scrumachtige aanpak zorgt ervoor dat het Schakelpunt flexibel kan schakelen (!) tussen de verschillende behoeften.

Een route door het onderwijsbos
Voor veel zij-instromers is het onderwijslandschap complex en verwarrend. Het Schakelpunt maakt niet alleen de route eenvoudiger te bewandelen, de organisatie beoogt ook de vereenvoudiging van het speelveld. ‘We hebben de ambitie om het onderwijslandschap drastisch te vereenvoudigen en routes naar het leraarschap overzichtelijker maken. Als een soort routeplanner wijzen we zij-instromers de weg in het woud van mogelijkheden en opleidingen, zodat zij zonder omwegen hun doel kunnen bereiken. Hiervoor werken we nauw samen met opleidingsinstituten, onder meer om maatwerktrajecten zoals verkorte opleidingen of deeltijdstudies te ontwikkelen. Met dit maatwerk willen we voorkomen dat mensen afhaken omdat de route te ingewikkeld is, iets wat we ons met het huidige lerarentekort niet kunnen permitteren. Het Schakelpunt laat je zonder omwegen het onderwijs ontdekken, zodat je snel en effectief kunt starten in een carrière die impact maakt.’

Uit onze arbeidsmarktanalyse blijkt dat 25% van de leraren binnen tien jaar met pensioen gaat, terwijl het aantal leerlingen in die periode met 12% daalt. Jongere leerkrachten verlaten het onderwijs echter sneller dan hun oudere collega’s. ‘Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, zitten we landelijk aan tafel om knelpunten in wet- en regelgeving aan te pakken. Daarnaast experimenteren we in proeftuinen met vernieuwende lesmodellen, zoals het combineren van vakdidactici en vakspecialisten, zodat opleidingen gericht op specifieke vakgebieden eenvoudiger en toegankelijker worden. Deze aanpak sijpelt ook door naar het voortgezet onderwijs, waar samenwerking voor de klas ook steeds meer vorm krijgt. Denk bijvoorbeeld aan vakmensen die lesgeven onder begeleiding van een pedagogisch opgeleide docent. Het doel is om de klas optimaal te ondersteunen met precies de juiste mix van vaardigheden -van praktijkkennis tot pedagogiek- zodat leerlingen op het juiste moment de juiste begeleiding krijgen.’

Het flexteam
Naast het loket voor zij-instromers biedt het Schakelpunt een flexibel en ondersteunend netwerk, het zogeheten flexteam. Voor mensen die niet gebonden willen zijn aan een vaste werkplek, biedt het flexteam de perfecte oplossing. Als lid van het flexteam kun je werken op meerdere scholen, bepaal je zelf jouw vakantieperiodes en word je ondersteund door een toegewijd team dat flexibel werken niet alleen mogelijk, maar ook aangenaam maakt. ‘Het flexteam is ideaal voor mensen die variatie zoeken, denk aan ervaren docenten, zzp’ers die te maken krijgen met de Wet DBA of aan uitzendkrachten die graag een breder perspectief willen krijgen,’ vertelt Lobke. ‘Leden van het flexteam kunnen rekenen op regelmatige bijscholing, toegang tot een kennisbibliotheek en inspirerende bijeenkomsten met gastsprekers. Zo kunnen flexwerkers zich niet alleen vrij bewegen, maar voelen ze zich ook echt onderdeel van een hecht onderwijsteam.’

Waarom kiezen voor het onderwijs?
Naast stabiliteit en maatschappelijke betekenis, biedt het onderwijs een kans om direct impact te maken op de toekomst. Door jongeren te begeleiden en te inspireren, draag je als docent bij aan hun ontwikkeling én aan de samenleving als geheel. Lobke benadrukt: ‘Het onderwijs is een steunpilaar voor de maatschappij. Dit is geen gewone baan, je werkt hier aan en met de toekomst.’

Klaar om jouw stempel op de toekomst te drukken? Het Schakelpunt staat voor je klaar. Maak kennis, ontdek de mogelijkheden en zet de eerste stap richting een zinvolle carrière in het onderwijs.